Przejdź do treści

Grafika Komputerowa i Techniki Multimedialne

Studia obejmują 265 godzin zajęć.

Studia prowadzimy w trybie zaocznym, dwusemestralnym. W związku z licznymi pytaniami informujemy, że istnieje możliwość uruchomienia trybu wieczorowego, w momencie zebrania się odpowiedniej liczby chętnych. Przy składaniu dokumentów prosimy o zaznaczenie trybu, w którym chcecie Państwo podjąć naukę.

Słuchaczami studiów mogą zostać osoby, które legitymują się dyplomem ukończenia studiów wyższych. Słuchacze powinni posiadać umiejętność posługiwania się komputerem (znajomość składowych komputera, ich funkcji, obsługi). W trakcie studiów zdobywacie Państwo wiedzę o:

  • wyposażaniu i dostosowywaniu środowiska pracy grafika, w tym kalibrowaniu urządzeń pracujących z obrazem za pomocą fachowego sprzętu,
  • najnowszych programach graficznych oraz zastosowaniach grafiki w nauce, biznesie i sztuce,
  • zasadach kompozycji i typografii,
  • zaletach stosowania tabletów graficznych w projektowaniu (NOWOŚĆ!),
  • tworzeniu dokumentów elektronicznych i przygotowaniu materiałów poligraficznych od podstaw (wizytówka, plakat itp.) oraz zasadach pracy z drukarniami,
  • projektowaniu stron internetowych w technologiach takich jak: HTML5, języki skryptowe, systemy CMS – Word Press,
  • pracy z obrazem cyfrowym, technikach obróbki zdjęć, wykorzystaniu narzędzi fotomontażu i malarstwa cyfrowego,
  • wykorzystaniu obrazów cyfrowych do prezentacji multimedialnych,
  • tworzeniu ciekawych wizualizacji oraz animacji komputerowych,
  • zasadach montażu i kompozycji filmów,
  • interaktywnych dokumentach elektronicznych,
  • przygotowywaniu projektów 3D, w tym do druku oraz obsłudze drukarek 3D (NOWOŚĆ!),
  • rozwiązywaniu problemów przy pomocy metodyki Design Thinking poprzez nieszablonowe myślenie i pracę zespołową.

W nauce wykorzystywane są komputery PC. W pracy wykorzystywane są aplikacje m. in. z pakietu Adobe CS6, Corel, Blender, DaVinci Resolve. W trakcie zajęć korzystacie Państwo z materiałów pomocniczych przygotowanych przez kadrę instruktorską specjalnie dla tego profilu studiów.  

Absolwenci Studiów Podyplomowych otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Warunkiem uzyskania świadectwa jest osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia, przewidzianych dla tego programu studiów, poprzez zaliczenie realizowanych przedmiotów oraz obrona pracy końcowej.

Kadrę stanowią: pracownicy Instytutu Informatyki Stosowanej PŁ, posiadających bogate doświadczenie dydaktyczne oraz niezbędne kwalifikacje potwierdzone licznymi certyfikatami, doświadczony wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz osoby zawodowo zajmujące się projektowaniem grafiki oraz stron WWW.

Studiami kierują:  dr Joanna Sekulska-Nalewajko – edycja: 10.2024 – 09.2025 oraz dr hab. inż. Robert Banasiak – edycja 03.2025 – 02.2026.

Siatka obowiązująca słuchaczy rozpoczynających naukę w semestrze letnim 2024 roku

Przedmiot

Sem. Wykł. Lab. Wykł. Lab. Sem. Inne Suma
Środowisko pracy grafików
I 5 3         8
Grafika wektorowa I 5 30         35
Podstawy grafiki rastrowej I 4 24         28
Podstawy budowania serwisów www I  6 26         32
Elementy kompozycji obrazu i typografii I 4 6         10
Design thinking I   14         14
Wzbogacanie fotografii cyfrowych II     2 16     18
Obróbka plików filmowych II     4 24     28
Zaawansowana grafika rastrowa II     1 16     17
Modelowanie z elementami druku 3D II     6 28     34
Projekt do druku II      5 18     23
Malarstwo cyfrowe II     2 8     10
Seminarium II         4   4
Praca końcowa II           4 4

Razem liczba godzin w sem. I i II

  24 103 20 110 4 4 265

Studium kończy się uzyskaniem zaliczeń z wszystkich przedmiotów oraz wykonaniem pozytywnie ocenionej pracy końcowej.

Szczegółowy opis przedmiotów:

Treść (rozbudowana)
1. Środowisko pracy grafików
  • przegląd darmowego i komercyjnego oprogramowania do grafiki komputerowej,
  • aplikacje do grafiki wektorowej, rastrowej, animacyjnej, 3D, obróbki filmów,
  • wprowadzenie do graficznego środowiska systemu Mac OS,
  • zarządzanie zasobami systemu Mac OS,
  • konfiguracja systemu Mac OS,
  • system zabezpieczeń i uprawnień,
  • postępowanie w sytuacjach awaryjnych,
  • zarządzanie systemem plików,
  • przegląd głównych aplikacji użytkowych,
  • integracja z urządzeniami wejścia i wyjścia,
  • przenoszenie danych między dokumentami i w sieci lokalnej,
  • udostępnianie zasobów,
  • zarządzanie kolorem w systemie operacyjnym i aplikacjach,
  • kalibracja urządzeń wejścia i wyjścia do pracy z obrazem,
  • omówienie modeli łączenia barw użytecznych w projektach przeznaczonych do wyświetlania,
  • pojęcie matrycy,
  • techniczne własności projektu przygotowanego do druku.

Literatura:

  1. Roland Zimek, Łukasz Oberlan: ABC grafiki komputerowej, Helion,Gliwice 2010
  2. James D.Foley, Adries Van Damiin., Wprowadzenie do grafiki komputerowej,WNT,Warszawa 2001
  3. F.Andrew, C.Conrad:AdobePhotoshopCC.Oficjalnypodręcznik,Helion,Gliwice,2018
  4. Stacy Cates,Simon Abrams, Dan Moughamian: Photoshop CS4/CS4PL.Biblia, Helion, Gliwice 2009
  5. Matt Kloskowski: Warstwy. Wykorzystaj najpotężniejsze narzędzie Photoshopa,Helion,Gliwice 2009
  6. Drew John T., Meyer Sarah A., Zarządzanie kolorem. Przewodnik dla grafików i projektantów, Arkady 2014
  7. S. Kelby, Fotografia cyfrowa.Wydanie VIII, Helion, Gliwice 2017
  8. B. Fraser, C. Murphy, F. Bunting. Profesjonalne zarządzanie barwą. Helion, 2006, ISBN: 83-7361-669-1
  9. J. T. Jaynes, R. Noël. Potęga obrazu. Podręcznik fotografii cyfrowej, Helion, 2008. ISBN: 978-83-246-1471-4
  10. Kwaśny. Od skanera do drukarki, Helion, 2001. ISBN: 83-7197-483-3
0
2. Elementy kompozycji obrazu i typografii
  • podstawowe zasady projektowania układu typograficznego;
  • wybór krojów pism w zależności od celu przekazu wizualnego;
  • zasady czytelnego rozmieszczenia tekstu;
  • stosowanie popularnych krojów pism drukarskich w zależności od rodzaju papieru;
  • pismo a obraz - spójność wizualna kroju, koloru i obrazu bazowego;
  • podstawy kompozycji obrazu;
  • rodzaje kompozycji obrazu;
  • złoty podział;
  • siatka, layout;
  • koło barw, paleta kolorystyczna;
  • rodzaje kadru;
  • hierarchia i rytm projekcie graficznym.

Literatura

  1. G. Ambrose, P. Harris, Twórcze projekowanie, Warszawa 2007.
  2. B. Bergstorm, Komunikacja wizualna, Warszawa 2009.
  3. R. Williams, Typografia od podstaw, Gliwice 2011.
  4. J. Krause, Lekcje typografii, Giliwice 2016.
  5. M. Mitchell, S.Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta. Kraków 2015.
  6. K. Elam, Siatki czyli zasady kompozycji typograficznej, Kraków 2019.
  7. K. Elam, Geometria w projektowaniu, Kraków 2019.
0
3. Grafika wektorowa
  • środowisko i interfejs graficzny aplikacji: CorelDraw i Adobe Ilustrator;
  • tworzenie i edycja krzywych;
  • praca z obiektami (kontury, wypełnienia, przekształcenia, łączenie, grupowanie, spawanie, itd.);
  • praca z menedżerem obiektów i warstwami, zarządzanie kolejnością obiektów;
  • efekty specjalne (cień, głębia, przeźroczystość, soczewka, itp.);
  • tworzenie i przekształcenia tekstów; tekst ozdobny i akapitowy; dopasowanie tekstu do krzywych, opływanie tekstu;
  • praca z bitmapami, kadrowanie bitmap w obiektach.

Literatura:

  1. Wood B.:Adobe Illustrator CC/CC PL. Oficjalny podręcznik. Wydawnictwo Helion 2015.
  2. Zimek R.: CorelDRAW X7. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017.
  3. Wrotek W., CorelDRAW Graphics suite X6 PL, Gliwice 2014.
  4. Adobe Creative Team: Adobe Illustrator CS2/CS2 PL. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
  5. Adobe: Pomoc programu Illustrator; http://helpx.adobe.com/pl/illustrator/topics.html
0
4. Podstawy grafiki rastrowej
  • podstawowe wiadomości na temat grafiki rastrowej;
  • podstawowe pojęcia grafiki rastrowej, (piksel, rozdzielczość, kolor i głębia, formaty plików);
  • praca z obrazem a fotografia cyfrowa;
  • formaty obrazów rastrowych, digitalizacja obrazu;
  • podstawowe funkcje programu Adobe Photoshop;
  • najważniejsze funkcje programów do grafiki rastrowej: warstwy, maski, kanały, obiekty;
  • możliwości grafiki wektorowej w programie Adobe Photoshop;
  • praca z tekstem;
  • podstawowe informacje na temat korekcji obrazów, filtry;
  • zarządzanie barwami, modyfikacje i korekty kolorystyki obrazu;
  • zmiana formatu zapisu;
  • optymalizacja wielkości pliku;
  • podstawy automatyzacji pracy.

Literatura:

  1. B. Obermeier, Photoshop CS All-in-One Desk Reference For Dummies, ebook, wyd. John Wiley & Sons, Inc., 2004;
  2. J. Smith and the AGI Creative Team, Adobe Photoshop CS6 Digital Classroom, ebook, wyd. John Wiley & Sons, Inc., 2012;
  3. Adobe Creative Team, Adobe  Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, Helion 2013;
  4. S. Kelby, Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VIII, wyd. Helion, 2017;
  5. A. Faulkner, C. Chavez, Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020, Helion 2020.
0
5. Zaawansowana grafika rastrowa
  • efekty tekstowe;
  • obrazy abstrakcyjne (tła, tekstury, itp.);
  • projektowanie przycisków i ikon;
  • grafika trójwymiarowa;
  • tworzenie szablonów stron www przy pomocy Adobe Photoshop

Literatura:

  1. C. Barker, Photoshop. Pikantne efekty specjalne, Helion 2013;
  2. K. Eismann, S. Duggan, James Porto, Photoshop. Maskowanie i komponowanie. Wydanie II, Helion 2013;
  3. G. Dewis, Photoshop. Profesjonalny retusz i fotomontaż (ebook), Helion 2015;
  4. S. Kończak, Photoshop dla e-commerce i social media, Helion 2015;
  5. T. Gądek, Photoshop. Twoje projekty krok po kroku (ebook), Helion 2016;
  6. D. Margulis, Photoshop LAB. Zagadka kanionu i inne tajemnice najpotężniejszej przestrzeni barw. Wydanie II, Helion 2017;
  7. S. Kelby, Jak to zrobić w Photoshopie? Najszybsza droga do skuteczności (ebook), Helion 2017.
0
6. Wzbogacanie fotografii cyfrowych
  • plener fotograficzny w terenie
  • format cyfrowy RAW
  • praca z plikami RAW, w tym:
  • korekty kolorystyki, jasności, kontrastu i innych parametrów obrazów fotograficznych;
  • techniki retuszu;
  • stosowanie filtrów i przekształceń;
  • techniki fotomontażu;
  • łączenie obrazów fotograficznych z innymi grafikami;
  • techniki nakładania i łączenia fotografii, panoramy, fotografie 3D;

Literatura:

  1. Scott Kelby, Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VII, Helion, 2013
  2. Matt Kloskowski, Fotomontaż w Photoshopie. Sekrety doskonałego wyboru i łączenia obrazów cyfrowych, Helion, 2012
  3. Scott Kelby, Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby'ego, Helion, 2011
  4. Ellen Anon, Tim Grey, Photoshop. Warsztaty dla fotografów przyrody, Helion, 2007
  5. Julie King, Photoshop dla fotografów, MIKOM, 2005
0
7. Podstawy budowania serwisów www
  • Podstawy języka XHTML5.
  • Budowa i konfiguracja styli kaskadowych CSS3.
  • Technologie tworzenia stron www.
  • Responsywność serwisów internetowych.
  • Systemy zarządzania treścią CMS, Joomla, Wordpress, Drupal.
  • Szablony serwisów internetowych - kryteria wyboru odpowiedniego motywu.
  • Pozycjonowanie serwisow internetowych w wyszukiwarkach.
  • Instalacja CMS WordPress.
  • Podstawowa konfiguracja strony opartej na WordPress.
  • Media: galerie i obrazki.
  • Zarządzanie stronami:edycja, usuwanie, masowe działania.
  • Dostępne widgety, dodawanie widgetów.
  • Tworzenie i edycja menu.
  • System Komentarzy - dodawanie i edycja.
  • Użytkownicy:profil, dodawanie nowego użytkownika, role i uprawnienia.
  • Ustawienia:czytania, pisania, dyskusji.
  • Instalacja i konfiguracja motywu.
  • Wtyczki: wyszukiwanie, instalacja, zarządzanie.
  • Aktualizacje systemu WordPress,wtyczek i motywów.
  • Korzystanie z opcji Custom CSS:odnajdywanie selesktorów stylów CSS i ich dostosowanie do własnych potrzeb.
  • Pozycjonowanie strony www:słowa kluczowe, narzędzie Google Keywords Planner.

Literatura:

  1. Agnieszka Ciborowska, Jarosław Lipiński, WordPress dla początkujących, Helion 2017.
  2. Łukasz Wójcik, Magdalena Bród, WordPress 4. Instalacja i zarządzanie, Helion 2015.
  3. Jon Duckett HTML i CSS. Zaprojektuj i zbuduj witrynę www. Podręcznik Front - End Developera, Helion 2018.
  4. Witold Wrotek, WordPress. Ćwiczenia praktyczne, Helion 2012.
0
8. Myślenie projektowe - Design Thinking
  • praktyczne rozwiązanie postawionych problemów otwartych z wykorzystaniem metodyki Design Thinking,
  • rozpoznawanie potrzeb odbiorcy, definiowanie grupy docelowej,
  • umiejętność definiowania rzeczywistych problemów,
  • umiejętność kreowania rozwiązań - techniki poprawy kreatywności, myślenie nieszablonowe,
  • prototypowanie,
  • testowanie rozwiązania z użytkownikiem.

Literatura:

  1. Design Thinking: Integrating Innovation, Customer Experience, and Brand Value, by Thomas Lockwood, Published February 16th 2010 by Allworth Press, ISBN 1581157347.
  2. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires innovation by Tim Brown, Published September 29th 2009 by HarperBusiness, ISBN 0061766089.
  3. Make Space: How To Set The Stage For Creative Collaboration, by Scott Doorley, Scott Witthoft, Hasso Plattner Institute of Design at Stanford University, David Kelley, Published January 3rd 2012 by John Wiley & Sons, ISBN 1118143728.
0
9. Obróbka plików filmowych
  • Podstawowe informacje o cyfrowej technologii wideo
  • Kodeki w cyfrowym wideo
  • Wymagania sprzętowe do obróbki cyfrowego wideo
  • Edycja obrazu wideo
  • Przegląd oprogramowania
  • Filtry wideo
  • Przejścia
  • Optymalizacja parametrów materiału wideo
  • Kształcenie kreatywności (scenariusz, scenopis), opowiadanie obrazem
  • Wykorzystanie różnych technik do tworzenia obrazu mat. filmowy, fotograficzny, animacja
  • Gatunki filmowe
  • Praca z Blue Boxem
  • Rola dźwięku i efektów w dramaturgii filmowej
  • Capture materiałów filmowych do komputera (rodzaje nośników, rozdzielczości)
  • Eksportowanie projektów i klipów na różne nośniki
  • Montaż jako końcowy finał tworzenia materiału filmowego
  • Import wideo
  • Wejścia /wyjścia wideo i audio – analogowe, Fire Wire i USB
  • Praca z klipami wideo: składanie ścieżki filmowej z klipów, tworzenie efektów, przejść, edycja materiału wideo
  • Praca ze zdjęciami: dodawanie pokazu slajdów, zdjęć tytułowych, list końcowych oraz wstawianie zdjęć dla osiągnięcia zamierzonych efektów
  • Praca z dźwiękiem i muzyką. Rozszerzanie produkcji filmowej przy pomocy dźwięków, dogrywanie narracji, ścieżki muzycznej i efektów dźwiękowych
  • Dodawanie napisów zaawansowanych przejść, efektów
  • Wstawianie grafiki, dźwięków i filmów
  • Eksport gotowego materiału filmowego
  • Optymalizacja parametrów wyjściowych na potrzeby Internetu, płyt CD
  • Tworzenie płyt DVD – projekty DVD authoring w programie iDVD
  • Podział filmu na rozdziały, komponowanie menu, przyciski, dodawanie pokazu slajdów, grafiki, optymalizacja parametrów wyjściowych, dodawanie dźwięku
  • Praca w programie Apple Final Cut Pro X

Literatura:

  1. Final Cut Express, Krótka instrukcja obsługi: „Okna i narzędzia” Jakub Balicki 2010/2011 (dostępny na stronie internetowej przedmiotu z materiałami dla słuchaczy oraz rozdawany w postaci drukowanej).
  2. iDVD Pierwsze kroki, Instrukcja obsługi. Dokumentacja producenta 2006
  3. iPhoto, Pierwsze kroki, Instrukcja obsługi. Dokumentacja producenta 2006
  4. Walter Murch. W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego.

Paul Wells. Animacja.
Giuseppe Cristiano. Kurs tworzenia storybordów.
Urszula Czartoryska. Przygody Plastyczne Fotografii.
Strona internetowa przedmiotu z materiałami dla słuchaczy: http//qba.4x.com.pl/film/ Na w/w stronie znajduje się komplet materiałów informacyjnych związanych z przedmiotem oraz linki do darmowego oprogramowania takiego jak: Adobe Acrobat Reader (http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html)
Apple QuickTime Player Pro
Audacity (http;//audacity.sourceforge.net/)
Handbrake (http;//hanbrake.fr/downloads.php)
Apple iTunes (http;//www.apple.com/pl/itunes/download/)
GIMP (http://www.gimp.org/downloads/)

0
10. Projekt do druku
  • zarys zagadnienia projektu poligraficznego, cykl życia projektu poligraficznego
  • zarys technologii poligraficznych z naciskiem na druk offsetowy, cyfrowy, solwentowy oraz sitodruk
  • podstawowe zagadnienia związane z projektem graficznym realizowanym w różnych technologiach poligraficznych
  • zastosowanie kolorów "triadowych" oraz kolorów dodatkowych
  • zarządzanie barwą w projekcie poligraficznym
  • rodzaje podłoży: papier, bannery, tekstylia, inne materiały
  • realizacja praktycznego projektu na podstawie wywiadu ze zleceniodawcą
  • system indywidualnych korekt projektu zaliczeniowego
  • zajęcia z zawodowym grafikiem i projektantem

Literatura:

  1. R.Williams, DTP od podstaw. Projekty z klasą, Helion, Gliwice 2011
  2. R. Williams, Typografia od podstaw. Projekty z klasą, Helion, Gliwice 2011
  3. G.Ambrose, P.Harris, Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa 2007
  4. P.Zakrzewski, Kompendium DTP, Helion, Gliwice 2012
  5. C.McCue, Real World. Profesjonalny druk, Helion, Gliwice 2007
  6. B. Kamiński, Nowoczesny prepress, Translator, Warszawa 2001
  7. A. Gołąb, DTP. Od projektu aż po druk, Helion, Gliwice 2013
0
11. Modelowanie z elementami druku 3D
  • wprowadzenie do projektowania i druku 3D,drukarki 3D
  • konfiguracja i praca z programem Blender 3D
  • tworzenie obiektów 3D
  • przekształcanie i edycja obiektów 3D
  • przygotowanie obiektów 3D do druku
  • konfiguracja programu CURA do wydruku 3D

Literatura:

  1. Bogdan Bociek, Blender. Podstawy modelowania, Helion 2014
  2. Anna Kaziunas France, świat druku 3D, Helion 2014
  3. Ben Simonds, Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu, Helion 2014.
0
12. Malarstwo cyfrowe
  • omówienie podstawowych tradycyjnych technik i narzędzi graficznych i malarskich,
  • cyfrowe narzędzia malarskie,
  • personalizacja narzędzi w celu dopasowania ich do własnych indywidualnych preferencji i własnego stylu,
  • przetwarzanie fotografii z wykorzystaniem narzędzi graficznych,
  • tworzenie obrazka cyfrowego.
  • tworzenie abstrakcyjnych obrazów przy wykorzystaniu nowych środków artystycznych.

Literatura:

  1. R.Grossman, Digital Painting Fundamentals with Corel Painter X3, Cengage Learning, 2013.
  2. http://www.corel.sklep.pl/manuals/Painter_2016/Corel-Painter-2016_podre…
0
13. Seminarium

Każdy słuchacz przygotowuje indywidualnie wystąpienie poświęcone projektowi i pracy koncowej - w formie kilkunastominutowej prezentacji zgodnej z wymaganiami egzaminu dyplomowego. Omawiane są układ, strona edytorska i treść dysertacji oraz narzędzia przygotowania projektu.

Literatura:

  1. G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, TAiWPN Universitas, Kraków 1998.
  2. P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999.
0
14. Praca końcowa

Zdobycie umiejętności przygotowania formalnego projektu końcowego, w tym pracy pisemnej oraz rozwijanie umiejętności przygotowywania kompletnego produktu graficznego. W wyniku czego słuchacz potrafi samodzielnie realizować projekt graficzno/multimedialny, lokalizować i przeszukiwać źródła drukowane i internetowe oraz dokonywać analizy, selekcji i kompilacji materiału.

0